Tietoturvariskit haltuun – näin tunnistat ja torjut uhkatekijät

Oletko pohtinut, mitä tapahtuu, jos yrityksesi koneet lukitaan, datasi häviää tai sitä manipuloidaan ulkopuolisen toimesta, niin ettei siihen voi enää luottaa? Tämän kaltaisia asioita voidaan välttää minimoimalla tietoturvariskit. 

Mitä ovat tietoturvariskit?

Tietoturvariskit ovat riskejä, jotka voivat vaarantaa tiedon luottamuksellisuuden, eheyden tai saatavuuden. VoiceLinkin IT-asiantuntijat listasivat yritysten näkökulmasta kolme keskeisintä tietoturvariskiä, jotka jokaisen yrityksen työntekijän on hyvä tiedostaa, jotta ne voidaan välttää.

1. Tietojenkalastelu

Tietojenkalastelu (phishing) on huijausmenetelmä, jossa hyökkääjä pyrkii saamaan ihmiseltä arkaluonteisia tietoja, kuten käyttäjätunnuksia, salasanoja, luottokorttitietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Tämä tapahtuu yleensä manipuloimalla uhria niin, että hän antaa nämä tiedot vapaaehtoisesti uskoen, että viesti tulee luotettavasta lähteestä. Tänä päivänä yleisiä ovat esimerkiksi Postin, Verohallinnon tai pankin nimissä lähetetyt huijausviestit, joissa käyttäjää kehotetaan kirjautumaan pankkitunnuksilla huijareiden tekemällä sivustolla.

2. Haittaohjelmat

Haittaohjelmat kuten virukset ja kiristyshaittaohjelmat ovat ohjelmia tai koodeja, jotka on suunniteltu vahingoittamaan tai vaarantamaan tietokoneita, verkkoja ja järjestelmiä ilman käyttäjän suostumusta. Haittaohjelmia on monenlaisia, ja niistä jokaisella on oma toimintaperiaatteensa. Esimerkiksi virukset kiinnittyvät laillisiin ohjelmiin ja leviävät, kun ohjelmaa käytetään. Kiristyshaittaohjelmilla verkkorikolliset puolestaan salaavat yrityksen tiedostoja ja vaativat lunnaita niiden palauttamiseksi. Haittaohjelmat leviävät usein sähköpostiliitteiden, epäilyttävien latausten, verkkosivujen tai haavoittuvien ohjelmistojen kautta.

3. Haavoittuvuudet

Haavoittuvuudet ovat heikkouksia tai puutteita ohjelmistoissa, laitteissa tai tietojärjestelmissä, joita hyökkääjät voivat hyödyntää murtautuakseen järjestelmään tai vahingoittaakseen sen toimintaa. Haavoittuvuudet voivat syntyä esimerkiksi ohjelmistovirheistä tai päivittämättömistä järjestelmistä. Yritykset voivat suojautua haavoittuvuuksien muodostamilta tietoturvauhilta pitämällä huolta järjestelmien päivityksistä ja tekemällä haavoittuvuusskannauksia, joilla havaitaan ja korjataan tunnettuja heikkouksia.

Mitä ongelmia tietoturvariskien realisoituminen voi aiheuttaa?

Tietoturvariskin realisoituminen voi johtaa mm. tiedon menetykseen tai tietovuotoon, jolloin esimerkiksi kilpailukyvyn kannalta tärkeät tiedot voivat päätyä verkkorikollisten käsiin. Tietoturvariskit voivat aiheuttaa myös yrityksen verkkoympäristöjen lukkiutumisia sekä identiteettivarkauksia.

Tietoturvariskejä voi kohdistua esimerkiksi: 

  • päätelaitteisiin 
  • pilvipalveluihin 
  • yrityksen verkkoympäristöön 
  • työntekijöiden kotitoimistoille 

Tietoturvariskien osalta pienikin uhka voi muuttua suureksi. Siispä tietoturva tulee olla kunnossa kaikin puolin, mutta on tiettyjä asioita, jotka tulee suojata muita paremmin. Tällaista dataa ovat esimerkiksi asiakastietokannat. Jos ulkopuolinen henkilö pääsee niihin käsiksi, on riskinä, että dataa manipuloidaan, se hävitetään tai vuodetaan. Tämä voi aiheuttaa toiminnan pysähtymisen, mainehaitan ja luottamuksen menettämisen. 

Tietoturvan uhkakuvat muuttuvat jatkuvasti, kun ihmisten tapa käyttää tietotekniikkaa kehittyy ja muuttuu sen mukana. Jokaisen yrityksen tulisi ottaa tietoturvariskit vakavasti oman toiminnan kannalta sekä lain velvoittamana.  

Miten tietoturvariskejä voi hallita?

Tässä VoiceLinkin IT-asiantuntijoiden seitsemän vinkkiä yrityksen tietoturvariskien hallitsemiseen.

1. Laadi tietoturvasuunnitelma

Tehokasta tietoruvariskien hallintaa on ammattilaisen kanssa laadittu tietoturvasuunnitelma. Tietoturvariskien hallinta on laaja kokonaisuus, jossa tulee pysyä mukana kehityksessä ja havainnoida yrityksen IT-ympäristöä jatkuvasti. Tähän tarvitaan monipuolista osaamista, joten ammattilaisen hyödyntäminen on järkevää. Tietoturvasuunnitelman tekemisessä käydään läpi yrityksen IT-ympäristö, mitä se sisältää ja mitä siellä tulee suojata. Tämän jälkeen laaditaan tietoturvasuunnitelma, josta löytyvät mahdolliset uhkakuvat ja miten niiltä suojataan päätelaitteet, pilvipalvelut sekä IT-ympäristö. 

2. Käyttäjäkoulutus

Usein sanotaan, että ihminen on tietoturvan heikoin lenkki. Tämän vuoksi myös käyttäjien taitotasoa on hyvä ylläpitää, jotta työntekijät osaavat tunnistaa esim. kalasteluviestit itse. Lisäksi yrityksessä on hyvä olla säännöt, joita käytetään laitteiden ja ympäristöjen hallintaan.

3. IT-ympäristön havainnointi

Jotta tietoturvariskit voidaan tunnistaa, tulee yrityksen IT-ympäristöön tuoda havainnointikykyä. Tätä voidaan saada tietoturvaohjelmilla, kuten F-Secure, WatchGuard ja Microsoft sekä älykkäillä palveluratkaisuilla. Esimerkiksi Microsoftin pilvipalveluissa tekoälyn automatisointiin perustuvilla palveluilla voidaan löytää haittaohjelmat ja tietojenkalastelulinkit ennen kuin ne saavuttavat käyttäjän. Tämä pienentää käyttäjän tekemän virheen mahdollisuutta. Etenkin kotitoimistolla, missä työskentely on usein hyvin itsenäistä, on hyvä huomioida työvälineet ja tietoturva kuntoon.

4. IT-ylläpito

IT-ylläpidolla on keskeinen rooli yrityksen tietoturvariskien hallinnassa. Se vastaa esim. palomuurien ja virustorjuntaohjelmien asennuksesta sekä haavoittuvuuksien korjaamisesta ja pitää päivitykset ajan tasalla.

5. Kaksivaiheinen tunnistautuminen

Kaksivaiheinen tunnistautuminen auttaa tietoturvariskien hallinnassa. Sen tulisikin olla jo itseisarvo ja ottaa käyttöön aina kun se on saatavilla. Koneiden laskentatehot ovat kasvaneet suuriksi ja tänä päivänä niillä voidaan selvittää salasana hyvinkin nopeasti, jopa sekunneissa. Jos salasanasi saadaan selville, mutta käytössäsi on kaksivaiheinen tunnistautuminen, ei tilillesi päästä kirjautumaan esimerkiksi ilman puhelimeesi tulevaa koodia. 

6. Varmuuskopiointi

Et ehkä ole tullut ajatelleeksi, mutta jos tietokoneen päälle kaatuu kahvit ja kovalevy menee rikki, on myös tämä tietoturvariski. Mm. tällaiseen tilanteeseen kannattaa varautua hoitamalla varmuuskopiointi kuntoon, jotta data on saatavilla ja palautettavissa. Varmuuskopiointi tulee suorittaa päätelaitteille, pilvipalveluille sekä verkkoympäristön komponenteille, joissa on dataa. 

7. Laitteiden suojaus

Jos työntekijän kannettava tietokone varastetaan, kannattaa siinä olla salattu kovalevy, jotta siellä olevaa dataa ei saada ulos ja käytetä väärin. Kannattaa myös salata laite käyttäjätunnuksella tai biometrisesti sormenjäljellä tai kasvojentunnistuksella. 

Tietoturvariskien hallinta -checklist – Huomioi ainakin nämä:

Hyvä tietoturvariskien hallinta on kokonaisvaltaista, se tapahtuu monessa paikassa ja vaatii aktiivisuutta IT-kumppanilta, sillä päivittäisestä toiminnasta saadaan paljon signaaleja, jotka tulee käydä läpi. Hyvä tietoturvariskien hallinta on myös jatkuvaa. 

  • Huomioi tietoturvariskit kolmella tasolla: päätelaitteella, pilvessä ja verkkoympäristössä toimistolla 
  • Huolehdi myös datan varmuuskopioinnista sekä niiden toimivuudesta, niin pilvestä, palvelimelta, kuin päätelaitteeltakin. 
  • Tietoturvasi on yhtä ajantasainen kuin viimeisin päivityksesi. Vältä tiedostetut tietoturva-aukot ja anna kumppanin hoitaa Windows-, Office-, ja muut päivitykset kuntoon. 
  • Panosta tietoturvaan ja tietoturvakoulutukseen, ne maksavat itsensä takaisin. Näissä pihistely taas saattaa tulla kalliiksi. 
  • Hyödynnä helppari-palvelua: soita jos havaitset jotain poikkeavaa, älä yritä ratkaista itse. IT-kumppani voi katsoa ja tarkistaa epäilyttävät tilanteet, esim. tietojenkalasteluviestit.  

Jäikö mieleesi vielä tietoturva-aiheisia kysymyksiä tai haluaisitko apua tietoturvasuunnitelman laatimiseen? Ota yhteyttä, niin jutellaan aiheesta.

Lataa esite tästä!

Tutustu palveluihimme, joita tarjoamme kaikenkokoisille asiakkaille.